Останнє оновлення: 08:30 четвер, 13 листопада
Пам'ять / Історія
Ви знаходитесь: Культура / Архітектура / Пам’ятник Івану Мазепі планується встановити у Чернігові. ФОТО
Пам’ятник Івану Мазепі планується встановити у Чернігові. ФОТО

Пам’ятник Івану Мазепі планується встановити у Чернігові. ФОТО

Поблизу будівлі Колегіуму на Валу у Чернігові вже розпочато археологічні дослідження на місці, де буде стояти пам’ятник гетьману Івану Мазепі.

За словами директора Національного історико-культурного заповідника «Чернігів стародавній» Юрія Соболя, пам’ятник буде споруджено на спонсорські кошти.

Науковий співробітник Інституту археології НАН України Охоронної археологічної служби Олена Черненко розповіла:

- Цього року планується встановити на території Національного історико-культурного заповідника «Чернігів стародавній» пам’ятник Івану Мазепі, оскільки він був фундатором Колегіуму, що є центральною спорудою заповідника, і вклав багато коштів у відродження духовних пам’яток на території Черніговщини.

Пам’ятник буде споруджено на території першої охоронної зони – центру стародавнього Чернігова, де збереглися під землею цікаві археологічні пам’ятки, де найбільша потужність культурного шару. Тому всі земляні роботи проводяться на цій території лише з дозволу відповідних установ, що займаються охороною пам’яток, та під спостереженням археологів.

Пам’ятник планується встановити на території, де стояли споруди скасованого Борисоглібського монастиря. Вони були розібрані у ХІХ ст. Спеціально, щоб не ушкоджувати культурний шар, за допомогою буріння було досліджено ділянку, де знаходяться глибокі, засипані у ХІХ ст. землею, підвали.

Але земляні роботи не чіпають культурного шару часів Київської Русі та пізнього Середньовіччя.

Охоронна служба здійснює нагляд за цими роботами, щоб не було порушень, щоб пам’ятник було встановлено там, де культурний шар лишається неушкодженим.

Чому так ретельно вибрали місце для пам’ятника? Це пов’язано з тим, що культурний шар на території дитинця, в районі Колегіуму сягає 5 м, за матеріалами буріння – 4,5 – 5 м поблизу самої споруди. Якщо проводити стаціонарне дослідження і земляні роботи, то це буде значний обсяг робіт, який буде тривати все літо.

Більш того, без зайвої потреби порушувати шари з насипу стародавнього валу (Колегіум споруджено на останці стародавнього валу) немає жодної потреби. Ми засвідчуємо, щоб пам’ятку було встановлено без шкоди і відповідно до законодавства.

- Які знахідки вже є?

- Роботи проводяться над засипаним у ХІХ ст. підвалом. Проте, оскільки для засипки підвалів брали ґрунт з оточуючої території, тому археологічні знахідки можуть траплятися лише ті, що потрапили випадково разом з ґрунтом, що використовувася для засипки підвалів.

Ми можемо знайти і знаходимо уламки цегли від будинків, що колись входили до Борисоглібського монастиря. Монастир цей займав 12% площі дитинця. Тут було дуже багато споруд кінця ХVI – кінця XVIII ст.

За цими спорудами після скасування монастиря ніхто не слідкував. І на початку ХІХ ст. вони почали руйнуватися. Лише потім вони були розібрані остаточно, оскільки в них не було потреби. Лишилися лише найбільш давні та міцні споруди від монастиря – Будинок архієпископа (сучасний Державний архів Чернігівської області), будинок Колегіуму і Борисоглібський собор.

Коментарі (21)

революціонер | 2009-08-13 20:37

Новина суперова, може тепер в Чернігові скоріше памятник постане чим в столиці....оце буде сміхота, тепер московські попи будуть навкола пам"ятника з кадилами шниряти, вигукуючи АНАФЕМА!!! АНАФЕМА!!! придеться всежтаки їм захопленого Спаса залишити, Мазепа для кацапів, як для тарганів дифлофос ;))))

Роїще | 2009-08-12 09:06

А після встановлення памятника І.Мазепі відправили б ще на Курили до Кирила тих московських лизоблюдів що сидять вже декілька років під Катерининськоюї церквою та передали її нарешті українській церкві.

Вася | 2009-08-11 13:56

А нету случайно спонсора на общественній туалет на Валу, бо гости города в шоке.
А рядом поставить бронзовый постамент спонсору и биться об него головой в знак признательности!!!

САМ | 2009-08-06 23:20

Гнат Треба- треба, а гроші на памятник дав ***.
     То поряд чи доску , чи погруддя спонсора.
     Слава ***.
     Слава Україні !!!
А ХТО ДАВ КРАДЕНІ У НАРОДА ГРОШІ О.О.О.

Гнат | 2009-08-06 22:11

     Треба- треба, а гроші на памятник дав ***.
     То поряд чи доску , чи погруддя спонсора.
     Слава ***.
     Слава Україні !!!

Недоля | 2009-08-06 21:34

Дуже сподіваюсь, що майбутній пам"ятник не буде схожий на того бідного козака, якого поставили як "борця за волю України"...

Черноногий | 2009-08-06 13:16

А нету случайно спонсора на общественній туалет на Валу, бо гости города в шоке.

Николай | 2009-08-05 22:08

Памятник Мазепе в Чернигове должен быть обязательно! Обама все аргументы высказал предельно ясно. И место для памятника подобрано хорошее. Вот только, как всегда смущает качество монумента, которого никто не видел и то, что горожан, как всегда, никто ни о чем не спрашивает.

Громадянин | 2009-08-05 19:51

Гражданин
Вот імєнно! Українці не такі дурні як думають ззовні, щоб зіштовхуватися один з одним лобами, сперечаючись про власних національних героїв. Тож розводити нас - справа марна, вже проходили. У Росії свої герої - шануйте на здоров"я. а до чужого монастиря не лізьте, і буде вам мир і спокій.

Обама | 2009-08-05 19:17

Я, конечно, против памятника Мазепы в каждом селе-дворе. Но категорически за то, чтобы этот памятник был возведен в Чернигове. Столько, сколько Мазепа сделал для нашего родного города не зделал после него НИ ОДИН украинский лидер. Он строил храмы, открывал богодельни и библиотеки. Содержал на свои деньги учебные заведения. Слава Мазепе!

прохожий | 2009-08-05 18:38

А что, по этому поводу в Чернигове уже слушания прошли? Насколько мне известно, все памятники устанавливать (сносить) в городе должны "через" общественные слушания! Или Вал - это особая территория?

Ветал | 2009-08-05 17:46

Повністю підтримую ініціативу встановлення пам"ятника видатному гетьману Івану Мазепі,давно вже пора!!!!

Гражданин | 2009-08-05 17:44

Истории не существует, существуют многочисленные ее интерпретации.
   Мы бесконечно можем спорить о событиях даже сегодняшних дней (возьмите любую тему — "газовая" война, война в Осетии и Абхазии, Крым, Гонгадзе), и спор будет на основании "фактов", любезно преподнесенных нам СМИ и доводы у спорящих сторон будут самыми противоречивыми. А ведь это происходит в наше время, представьте, какими домыслами, "умолчаниями" да и просто подтасовками могут обрасти исторические события, произошедшие несколько веков назад...
  Об исторических фактах пусть спорят историки. Если же посмотреть на ситуацию "сверху", то станет очевидно, что всю эта возня выгодна правящему капиталу и властным "элитам" разных масштабов — местной, государственной, мировой.
   Народ! Нас сталкивают лбами друг с другом! В данном конкретном случае — русских и украинцев. Хватит вестись на это, пора задуматься о причинах. Теорию классовой борьбы никто не отменял.

Марьяна | 2009-08-05 16:11

Лучше спонсировали бы больных детей

ОТФ | 2009-08-05 16:07

я
фокус
adminЦе навіть не обговорюється. Усі "спецушні" мутки про т.зв. "зраду" завершуються повідомленням про справжню зраду березневих статей 1654 р. московським царем Олексієм Михайловичем. На цьому крапка.
Якщо у чомусь і винен Мазепа перед власним народом, то довготерпінням стосовно московського царя.
100%! Підтримую!

qqq | 2009-08-05 15:47

памятнии мазепе должны быть в каждом населенном пункте Украины и желательно, вместо памятников Лениным и его сотоварищам.

admin | 2009-08-05 15:37

я
фокус
Це навіть не обговорюється. Усі "спецушні" мутки про т.зв. "зраду" завершуються повідомленням про справжню зраду березневих статей 1654 р. московським царем Олексієм Михайловичем. На цьому крапка.
Якщо у чомусь і винен Мазепа перед власним народом, то довготерпінням стосовно московського царя.

Іван Кампо | 2009-08-05 15:30

Які б прокляття не насилали на нас московські попи - агенти КДБ-ФСБ, а такий пам'ятник потрібен. Тим більше, враховуючи, що стоїть "добрий дєдушка Лєнін", який ніколи не був в Україні, у нас майже в кожному населеному пункті.

фокус | 2009-08-05 15:26

я
сразу видно - мозги промыли. Петр первый вырезал целый город и он не предатель? А Мазепа - ***

karyamba | 2009-08-05 15:15

Давно пора было памятник Мазепе поставить!

я | 2009-08-05 15:13

на кой черт нам ***?
закрити

Додати коментар:

Фотоновини

  Зачаровані театром. Литовські хроніки. 1 ч.

SVOBODA.FM