Останнє оновлення: 18:15 п'ятниця, 24 травня
Порушення свободи слова
Ви знаходитесь: Політика / Україна / Цензура: Підсумки першого тижня липня
Цензура: Підсумки першого тижня липня

Цензура: Підсумки першого тижня липня

Ще одне непряме свідчення цензури на телеканалі "1+1". Побиття міліціонерами фотокора тижневика "Фокус" в Запоріжжі.

Такими були найрезонансніші випадки конфліктів ЗМІ і влади на початку липня 2010 року.

Факти тиску з боку органів влади

06.07.2010. Комісія з журналістської етики, розглянувши заяву групи офіцерів МВД та СБУ про порушення етичних норм журналістами ТСН у сюжеті про самогубство у Макіївці від 9 листопада 2009 року, оголосила журналістам Світлані Федчун і Христині Ісаян дружнє попередження.

Журналісти ТСН Світлана Федчун та Христина Ісаян оприлюднили сюжет про смерть 39-річної жінки, яка перед самогубством написала своєю кров'ю ім'я засновниці релігійної «Школи духовного подвижництва» Ольги Асауляк.

У сюжеті була наведена інформація про відлучення Ольги Асауляк від офіційної церкви, про вимагання грошей від парафіян та заклики до суїциду. Повідомлялося також про закритість «Школи духовного подвижництва», було оприлюднено думку родичів загиблої, що душевні розлади у небіжчиці почалися після відвідування школи.

На думку офіцерів, що звернулися до комісії, журналісти надали суспільству неповну та недостовірну інформацію, чим порушили конституційні права основоположниці «Школи духовного подвижництва» та низку законів України. Зокрема, вони наголошують, що офіційного рішення щодо відлучення Ольги Асауляк від церкви не існує, фактів вимагання грошей не встановлено так само, як і суїцидальних закликів до прихильників «Школи духовного подвижництва».

Комісія вивчила наведені факти і вважає, що хоч у матеріалі і є певні неточності, проте вони мають і певні виправдання. Приміром, офіційно анафема чи відлучення Ользі Асауляк від ортодоксального православ'я не проголошувалися, журналісти могли вжити таку форму вислову, позаяк один із церковних високопосадовців УПЦ МП свого часу оголосив засновницю «Школи духовного подвижництва» поза церквою.

На користь журналістів свідчить і те, що не підпорядкована церкві релігійна діяльність за канонами РПЦ є неприпустимою, будь-який вірний цими діями сам ставить себе поза церквою, а самі такі дії РПЦ вважає сектантством і суворо засуджує. Тож наведена інформація жодним чином не шкодить репутації основоположниці «Школи духовного подвижництва».

Крім того, члени Комісії переконані, що факт самогубства молодої жінки, яка написала ім'я засновниці «Школи духовного подвижництва» кров'ю, був серйозним і суспільно-значимим інформаційним приводом для підготовки сюжету, і журналісти виконали свій професійний обов'язок, розповідаючи про це. Заслуговує на увагу, що журналісти ТСН, розповідаючи про цей випадок, виконали свою роль «сторожа над прірвою», у яку могла втрапити інша людина. Коментар релігієзнавця до сюжету щодо небезпеки діяльності тоталітарних сект в Україні був необхідною крапкою у репортажі.

На думку членів Комісії, журналісти ТСН виявили коректність, не звинувачуючи Ольгу Асауляк у причетності до смерті її прихильниці, тому підозри скаржників щодо замовності сюжету чи упередженості журналістів є безпідставними.

«Прийнята до розгляду скарга на журналістів ТСН не є першою у діяльності Комісії. Як і в попередніх випадках, ми маємо приклад неякісної підготовки матеріалу до ефіру, що призвело до прикрих неточностей.

Комісія з журналістської етики звертає увагу керівництва ТСН і на те, що журналісти програми, які причетні до вказаного сюжету, виявили як некоректність, так і нерозуміння правил корпоративної етики, проігнорувавши прохання Комісії пояснити, які причини обумовили неточності у сюжеті «Донеччанка принесла себе в жертву вірі за допомогою ножиць» від 9 листопада 2009 року. Ця некоректність полягає як у неповазі до осіб, які оскаржували сюжет і брали участь у розгляді питання, так і до самої Комісії», - йдеться у рішенні Комісії.

Нагадаємо, що в січні 2010 року Комісія з журналістської етики оголосила журналісту «1+1» Жану Новосельцеву громадський осуд.

06.07.2010. Керівництво НРКУ прокоментувало закриття передачі Володимира Яворівського тим, що в рамках переформатування мовлення закрито всі авторські передачі, сказав віце-президент компанії Анатолій Табаченко.

За його словами, Національне радіо закриває всі авторські передачі, а не тільки 20 хвилин з Володимиром Яворівським, і йдеться не про зміну тем, які в них обговорювалися, а про зміну формату проектів.

"Ми збираємося зробити ці програми більш сучасними, придатними для радіо. Їх вестиме не один автор, а журналіст НРКУ, а авторів ми будемо запрошувати в ефір як гостей, експертів. Це дозволить урізноманітнити програму за звуком", - сказав Табаченко.

Водночас, народний депутат України і голова Національної спілки письменників бачить у закритті своєї передачі ознаки тиску на свободу слова в країні.

"За гостроту постановки болючих проблем сучасності 20 хвилин з Яворівським свого часу закрив екс-президент Леонід Кучма. Після Помаранчевої революції Володимир Яворівський повернувся в ефір. 746 випусків цієї програми принесли їй заслужену популярність. І ось програму вкотре закрили. Отже, свобода слова в Україні "процвітає" зі всієї сили", - йдеться на сайті Яворівського.

Факти внутрішньоредакційного тиску

01.07.2010. Інформація про помилки в оформленні бізнес-форуму за участі президентів України та Шрі-Ланки не потрапила у вечірній випуск ТСН.

За словами співрозмовників, начитка з відео на цю тему була написана, змонтована і повністю готова до ефіру.

Більше того, анонс цієї теми був оголошений ведучим на початку вечірнього випуску, однак глядачі сюжету так і не побачили.

«Чому начитка була знята з ефіру – невідомо. Принаймні пояснення «не влізло» не підходить. У вчорашньому випуску був «недобір» 53 секунди, тоді як сама начитка не більше 15 секунд», - розповів співрозмовник.

У свою чергу піар-директор «1+1» Анастасія Жук заявила, що начитка вийшла у нічному випуску ТСН.

Факти нападів та побиття

06.07.2010. Фотокореспондента «Фокусу» побили запорізькі міліціонери. За цим фактом прокуратура Запоріжжя розпочала службову перевірку.

Інцедент стався 2 липня на Привокзальній площі Запоріжжя - кореспонденти, що поверталися із відрядження, очікували на потяг до Києва. Правоохоронці зацікавилися Дмитром Стойковим та Євгеном Сафоновим через те, що ті пили пиво у громадському місці.

Співробітники ППС вказали на правопорушення й наказали відкрити валізи для огляду. Згідно ст. 260 Кодексу адміністративних правопорушень (КоАП), міліціонери можуть проводити огляд речей у випадках «коли вичерпано інші заходи впливу, встановлення особи». Проте, за словами Євгена Сафонова, журналісти пред'явили міліціонерам свої посвідчення.

Як розповів ТК Євген Сафонов, бити його колегу Дмитра Стойкова міліціонери почали ще на вокзалі, а продовжили в Комунарському РУГУ Запоріжжя, куди доправили журналістів.

У відділку їх протримали три години, після чого журналісти написали заяву до прокуратури Запоріжжя.

Поки прокуратура офіційно коментує лише причину затримання кореспондентів «Фокусу» - через адміністративне правопорушення, доправлення до РУГУ пояснюють потребою скласти протокол, а от щодо причини побиття, то кажуть, що триває службове розслідування.

Тимчасом юрист адвокатської компанії «Моор і Кросондович» Кирило Сергєєв зазначає, що в нормальній ситуації міліціонери мали скласти адміністративний протокол про правопорушення, а от затримувати і тим паче бити громадян вони не мали права.

«Міліція може застосовувати силу, лише в разі відмови людиною виконувати законні вимоги співробітників МВС та намаганні застосувати силу проти самих міліціонерів», - наголошує юрист.

Судові позови до ЗМІ

02.07.2010. Заступник голови Київської міської державної адміністрації Леонід Новохатько збирається подавати до суду на «Газету по-киевски» через публікацію про його помешкання, в якій, за його словами, наведено недостовірну інформацію, заявив він 2 липня на прес-конференції.

«Я подаватиму на газету до суду, звичайно попередньо пораджуся з керівництвом. На фото - не мій будинок, навіщо таке друкувати. Я не думав, що будуть так швидко, можна сказати з нуля, будуть паплюжити моє ім'я. Я на роботі усього другий день», - сказав новий заступник Леоніда Черновецького.

Колеги його стримували і просили не говорити на цю тему з пресою, але він декілька разів повторив: «А що робити?».

«Я не знаю, де на вулиці Чкалова може бути такий інтер'єр, там такого немає. Правда, там написано про Борщагівку», - обурювався пан Новохатько.

Найбільше він був вражений неправдивим фото.

Редактор відділу «Газеты по-киевски» Яна Казьміренко повідомила, що адресу Леоніда Новохатька (вулиця Чкалова, 62) редакція отримала з відкритої бази даних Nomer.org.

На запитання , чи точно ця вулиця розміщена саме у Софіївській Борщагівці, а не в Києві, пані Казьміренко відповіла: «У Києві вулиці Чкалова вже немає – вона тепер Гончара».

«Напередодні ми просили його декларацію, де ми могли б детальніше подивитися на адресу, але нам її, на жаль, не надали в КМДА. Хоч за законом, керівник, який приходить на посаду, подає декларацію, вона має бути оприлюднена в ЗМІ. Ми в публікації попередили, що всі наші дані за відкритими джерелами», - додала вона.

За словами Яни Казьміренко, редакція готова вибачитися, якщо помилилася: «Якщо в нас виникла помилка, то ми перепросимо в Леоніда Михайловича. Я думаю, що до суду не дійде».

Коментарі (1)

Читач | 2010-07-13 14:26

Хай живе цЯНзура (думаю, не варто уточняти видылены букви)
закрити

Додати коментар:

SVOBODA.FM - LIVE!
Listen on Online Radio Box! SVOBODA.FM


Архів прямих трансляцій на YouTube: YouTube.com/holovatenko

Реклама на сайті SVOBODA.FM


SVOBODA.FM - LIVE!
Фотоновини

  Зник номер з авто? Він як не поруч в кущах, то в конторі поліції

SVOBODA.FM

RedTram
Загрузка...
Північний вектор