Останнє оновлення: 09:51 вівторок, 4 листопада
Майбутнє Алеї Героїв
Постійне посилання: http://newvv.net/culture/Culture/237348.html
Нещасна Алея, нещасний народ

Нещасна Алея, нещасний народ

Демонтаж на Алеї героїв Чернігова двох пам’ятників діячам комуно-радянського режиму СРСР, Подвойському і Антонову-Овсієнку, як і очікувалося, викликав нервову реакцію у частини чернігівців.

Іншого годі було й сподіватися навіть після Майдану, окупації Криму, війни Росії на Донбасі.

Надто вже комунізованим і русифікованим було свого часу древнє княже і козацьке місто.

Надто глибоко і тяжко хворим виявилося його населення, як і населення  всієї України і всього колишнього СРСР,  на тоталітаризм.

Дехто може уточнити: мовляв, захворювання  називається — «жертви тоталітаризму». Але це той випадок, який стосується і персонажів Алеї: люди водночас є і жертвами, і творцями тоталітаризму — у своїй ментальності. своїх головах. Тому хворі саме на тоталітаризм.

 

Про це свідчить злива коментарів на чернігівський сайтах  до матеріалів про демонтаж пам`ятників, який здійснили 9 лютого молоді патріоти. На  одному з сайтів лише до першого матеріалу про цю подію стоїть 86 коментарів! А ще десятки — до наступних повідомлень на цю тему. Звичайно, чимало написано одними й тими ж людьми, з певною метою, завданням і замовленням. А якщо й без них, то що, наприклад, сказати, коли  з отих 86-ти коментарів 17 (!) написала одна й та ж людина, під «ніком»  «СССР, 1986». Якщо це її  рік народження, то залишається лише пошкоджувати за цю 29-річну особу, яка такі загрузла в СРСР. Але ж забила  своїми розлогими коментарями-повчаннями пів-сайту.

Самі коментарі викликають сум  за стан розуму  українських людей. Перше — дрімуче невігластво.   За десятки років стояння пам’ятників сотні тисяч, якщо не мільйони  пар ніг пройшли повз них. Тисячі ходять по сьогодні. Але обізнаність людей про цих персонажів близька  до нуля. І вже це симптом хвороби тоталітаризму: не цікавитися нічим, очікуючи, що все тобі скажуть на партзборах, політзаняттях, лекціях лектори райкому чи міськкому партії. Мене просто здивував колега, журналіст, який давно на пенсії. Він заявив, що НЕ ЗНАВ, що майже всі персонажі Алеї були репресовані, а 4 з шести більшовицьких діячів просто  розстріляні.   Як можна було не знати того, що ніколи не було секретом, що публічно оголошувалося? Нехай  трактувалося по-різному, але ж  повідомлялося. Вже другого дня після розстрілу чергового «ворога народу» газети і радіо оперативно повідомляли про це: «розстріляний Юрій Коцюбинський» (Примаков, Антонов-Овсієнко).

Інша річ, що тоді, у 1937—1938 роках, говорилося: правильно розстріляні, як вороги народу. У 60-і роки, коли почалася хвиля реабілітації жертв режиму, нам уже говорили, що їх неправильно, незаконно розстріляли. З точки зору самого режиму дійсно неправильно, адже вони ніколи не були ворогами цього режиму. А зараз можна знову говорити, що правильно їх розстріляли, бо  вони були не тільки і  не стільки жертви режиму, як його творці. І просто  перегризлися, як павуки в банці. Їх пожер той же режим, який вони встановлювали. Біда лише. що разом з собою потягли на смерть мільйони ні в чому не винних людей.   

Повторю: можна по-різному трактувати події, але не знати, що таке було,  — це вже якийсь надзвичайний інфантилізм.

Так само всім давно були відомі діяння цих персонажів. Знов таки можна було по-різному, по-своєму, їх оцінювати, але що вони робили, не було секретом. Можна було говорити, що на початку 1918-го  Примаков, Антонов-Овсієнко,  Коцюбинський, а на початку 1919-го Щорс  визволяли столицю України Київ від Центральної Ради чи Директорії і встановлювали там радянську владу, «владу народу». І так воно дійсно було, коли не думати, що то була за влада, що то був за режим, і чи незалежну українську державу, нехай і соціалістичну, утверджували ці діячі, чи колонію Москви? А можна ж оцінити ці діяння інакше: більшовицькі діячі, персонажі Алеї, нищили незалежну Українську народну республіку і ввергали Україну на десятиліття в статус колонії , частини комуно-радянської імперії, з усіма нині всім відомими наслідками. Які, втім, були добре відомі мільйонам людей і всі попередні десятиліття, ці наслідки, просто говорити про це було «не бажано». І ось дорослий чоловік, журналіст говорить, що він взагалі «не знав», що ці особи були розстріляні самим же режимом.

Лемент проти зняття пам’ятників абсолютно чітко показує симптоми хвороби на тоталітарне мислення, яка характерна насамперед відсутністю всякого мислення.

Перший аргумент: пам`ятники —  це наша історія. Але вибачте, в нашій історії були і хан Батий, і  Іван Грозний, і  Сталін. І наш нещасний народ входив до їх імперій і мусив прославляти ці імперії (спробував би хтось не прославляти!). То що, й далі продовжувати?

Другий аргумент — не треба переписувати історію. Історію обов`язково  ТРЕБА  ПЕРЕПИСУВАТИ, якщо вона написана фальшиво, брехливо, як писалася нам історія в комуно-радянські часи. Переробити історію неможливо, навіть вчорашній день, а от відтворити її правдиво можна й треба.

Наступний аргумент, яким особо розмахують комуністи та  заморочені ними, — не треба займати пам’ятників. Це натуральне лукавство.   Річ у тім, що самі ж комуністи охоче і затято демонтували пам’ятники. Тисячами. Як і масово робили перейменування.  Що вже говорити про перші пореволюційні часи, тут можна хоч було кивати на те, що руйнуємо «старий світ». Але ж це масово тривало і в радянські часи. У тридцяті роки тисячами перейменовували вулиці, площі, підприємства, села, селища, цілі міста, які не так давно були названі іменами комуністичних діячів, зносили їхні пам’ятники. Причина: ці діячі оголошувалися ворогами народу.

Це тривало й по війні. Найпромовистіший приклад — Сталін. І саме тут, на цій чернігівській алеї, стояв цей  велетенський кам’яний ідол Сталіна, як і тисячі по СРСР. На початку 1960-х його і тисячі ідолів рознесли в прах. І тисячі увічнень по всьому Союзу. Не лише іменем Сталіна, а й таких сталінців, як Молотов, Мікоян, Булганін, Малєнков, Каганович.  Ветерани, дай Боже їм здоров’я, добре пригадають ці імена в численних найменуваннях.

Звернімо увагу: цього разу не йшлося про зміну самодержавства на «владу народу». Ні, це все коїлося при тій же державі — СРСР, тій же комуністичній ідеології, тій же правлячій Компартії. Причина одна: мінялися персони у владі.

Цікаво, чи посмів би котрийсь ветеран, підписант нинішніх галасливих заяв від імені «всіх ветеранів» проти знесення пам’ятників,  писнути в 1961 році проти знесення Сталіна? Так у  чому різниця? Хіба в тому, що нині незалежна Україна, яку комуністи так ненавидять, є демократична держава, де можна вільно висловлювати свої погляди. І з ними ведуть дискусії, а не допити. До речі,  допити в кінці тої ж алеї, в будинку Інституту історії, а свого часу — НКВС.

Ряд аргументів стосуються проблем сьогодення, Найпопулярніший — у нас багато інших житейських проблем, які треба вирішувати, ніж знесення пам`ятників. Мовляв, побудуємо достойне життя, тоді можна буде зайнятися пам’ятниками. Це просто пересмикування, коли все ставлять догори ногами. Бо можна ж сказати й навпаки: поки не розберемося з нашим минулим, нічого не зробимо сьогодні. І наші сьогоднішні проблеми не від того що зносимо ці пам’ятники, а  навпаки, від того, що вони ще стоять. І скільки б не торочили опоненти про наші негаразди (корупція, відсутність соціальної справедливості, бідність),  все це не від демонтажу, а від відсутності демонтажу  тоталітаризму з площ і свідомості людей.     

Так само облудою є кивання на Майдан: мовляв, пройшла Єврореволюція,  а нічого не змінилося на краще.  У  наших бідах і проблемах винне не проголошення незалежності України. Винен не розпад комуно-радянської імперії СРСР. І не Майдан. Виною і бідою є  те, що все це залишилося НЕ ДОРОБЛЕНИМ, не доведеним до кінця.

Чому так? Колосальна вина всього суспільства. І найперше - тих, хто вважає себе його елітою, яка повинна ж  бути в кожному суспільстві. Національно-демократичні сили  за чверть століття так і не змогли  провести громадський суд над комуністичним режимом. Не здатні були бодай донести до людей, що то був за режим і хто були його апологети, в  тому числі  ті, хто на цій  Алеї. Наші засоби інформації виявилися незданими донести це до людей. 10 чернігівських  щотижневих газет, три телеканали, радіо не змогли навіть протягом останнього року, коли почалася агресія проти України,  розповісти тисячам чернігівців, хто саме на цій Алеї, який режим вони творили і уособлювали, як цей режим продовжує жити в Україні і колишньому СРСР і пробує відтворити комуно-імперію.      

Влада, яка прийшла з  Майдану, теж нічого не робила в цьому плані, киваючи на щоденні клопоти і проблеми. Тому варто процитувати заяву патріотичної молоді з громадської організації «Третя сила», яка здійснила демонтаж тих пам`ятників:     

«Нагадуємо, що ми давали час міському голові Соколову та міській раді на виконання волі громади по очищенню міста від символів радянської окупації. Влада проігнорувала нашу вимогу. Довелося діяти самим. Якщо ж влада й зараз буде зволікати — будемо не тільки пам’ятники зносити, але й виносити з кабінету міського голову. Терпіння у нас не безмежне.

Ми добре пам’ятаємо як міська та обласна влада 8 років ігнорували рішення судів та змушували нас терпіти гидкий намет московського патріархату під Катерининською церквою. Більше такого знущання над українцями ми не допустимо!

Також чекаємо чіткої і зрозумілої реакції виконуючого обов’язки голови обласної державної адміністрації Сергія Журмана та голови обласної ради Миколи Звєрєва у формі розпорядження про очищення сіл і міст Чернігівщини від символів тоталітаризму. Саме до цих людей у нас виникає чи не найбільше запитань. Якщо вони прийшли на посади, прикриваючись ідеалами Майдану, щоб, як і минула влада, дерибанити бюджет, не робити практично нічого для оборони краю, то ми спитаємо   і прямо  з них».

Абсолютно демагогією є звинувачення молоді, яка демонтувала пам’ятники, в тому, що, мовляв, краще б ішла воювати на Донбас. На відміну від диванних коментаторів,  патріотична молодь там воює і   гине за Україну.

І найкраща відповідь на ці закиди міститься в тій же заяві «Третьої сили»:  «В Україні сьогодні фронт проходить не тільки на Донбасі, але й тут, на Чернігівщині. Це фронт боротьби з комуністичною ідеологією, яка європейськими інституціями визнана людино ненависницькою».

Ґвалт довкола демонтажу перших пам’ятників свідчить про очевидне: нещасна країна, нещасне суспільство, нещасний народ, хворий саме на тоталітаризм, який у нього й далі в головах. Ця хвороба  має пояснення, але скільки ж хворіти?

 

 

Коментарі (15)

иван | 2015-03-12 22:38

 Социализм не совершенный но и клятый капитализм просуществовавший не один век не повернулся лицом к человеку. Отсутствием всякого мышления это вы батенька глядя в зеркало? Наступят новые времена ,придут новые поколения и за неудавшуюся жизнь снесут новые памятники. Позиция троглодита. А вместо гамартромы используйте более простые и понятные массам выражения, не надо показывать простому люду свою продвинутось,

Автор | 2015-02-16 10:41

   Які убогі аргументи, аби не зносити пам’ятники тоталітаризму. Мабуть, нічого сказати по суті.
    «Зносять, щоб украсти бронзу». Тобто, або нехай стоять, або знести і вкрасти. А нормальний варіант —знести і не красти?
   До речі, не вкрадений і Ленін «на металолом», просто виявився нікому не потрібним, насамперед, міській раді.
   «Зносять пам’ятники, щоб поставити свої». Значить, або хай стоять далі, або поставити на їх місці пам’ятники самим собі. А нормальний варіант —знести і не ставити власні пам`ятники?
    «Зносять Щорса, а потім і перейменують місто». А нащо комуністи перейменували старовинне міст Сновськ, назвавши ім`ям цього Щорса? Перейменували за те, що встановлював комуністичну владу і втягував Україну в Московську імперію. Якщо автор коментаря це підтримує, то нехай стоїть Щорс і далі і місто носить ту назву.

Омск | 2015-02-15 22:48

CCCP еще придет к вам!
----
нагадить в чужом огороде - предел мечтаний РФ сегодня)

анонім | 2015-02-14 23:11

Ви краще скажіть, чому бронзові пам’ятники знесли, а з іншого матеріалу залишили. Ось в цьому і весь секрет. Бронза зараз в ціні. Де дівся бронзовий Ленін? Агов відгукніться? А Ви все пишете про патріотизм та "страшилки" про СРСР . Звісно в СРСР брехали, така сутність людей. Читаючи Ваші ненавистні пасквилі про СРСР, мені часом хочеться сказати: "Вам, що не має, що робити?" Напишіть краще казку для малечі. Я дивуюсь з людей, які плюють в криницю з якої колись пили воду.

BELTELECOM | 2015-02-14 22:08

Та не может быть! Что и памятник Щорсу тоже разрушили? Город тоже переименовали? Кто это беззаконие санкционировал?
\\\
IP 178.121.137.20
Хост: mm-20-137-121-178.dynamic.pppoe.mgts.by
Город: Minsk
Страна: Belarus
IP диапазон: 178.120.0.0 - 178.121.255.255
Название провайдера: Republican Unitary Enterprise BELTELECOM

Пудило Загайный | 2015-02-14 14:15

Верно подмечено, Ольга!
\\\\\\ білорус-росіянин під псевдо смітить коментами:
  IP 178.121.50.51
Хост: mm-51-50-121-178.dynamic.pppoe.mgts.by
Город: Minsk
Страна: Belarus
IP диапазон: 178.120.0.0 - 178.121.255.255
Название провайдера: Republican Unitary Enterprise BELTELECOM

n | 2015-02-14 00:18

Підтримую автора! І взагалі просто жахає те, що так багато людей виступає на захист памятників людям, які нищили українців. Це те ж саме, що зараз поставити памятник Путіну і забути про тиcячі людей, які вже загинули.

Четвёртая сила. | 2015-02-13 22:08

 Древние греческие и римские скульптуры дожили до наших дней спустя тысячелетия, греки не тронули ни одного персидского памятника в своё время. Да что сравнивать греков - образца мировой культуры и родины театра с адептами местечкового фольклора и Сердючки.

Автор | 2015-02-13 20:01

Для Чернігівки
   Будьте точні: я не вживав слова «комуняки», так розтиражованого нині, а вживаю абсолютно нейтральне слово «комуністи». Врешті, навіть за назвою партії, аж донедавна — парламентської. Далі. Розрізняю людей, які щиро вірили в соціалістичні ідеї і, можливо, вірять в них і досі, принаймні, в їхній аспект соціальної справедливості, особливо на ті триваючої кричущої несправедливості. Повірити в них століття тому було цілком природно, інакше ж не просто так вчаділи десятки мільйонів людей найбільшої територіально держави планети — Російської імперії, згодом — республіки восени 1917 року. Була ж у більшовиків якась соціальна підтримка, окрім просто вмілого захоплення влади. Напевно, вірили в соціалістичні ідеї і персонажі Алеї героїв.
    Але ось пройшло сто років. На практиці перше державне втілення ідей німецького економіста Маркса обернулося жахливою трагедією не лише для населення цієї країни, а й для людства, на століття ввергнутого в катастрофу тоталітаризму. Мабуть, були суспільства більш тоталітарні і жорстокі. Але важко в історії знайти суспільство з такою колосальною різницею. прірвою між благородними гаслами «народної рівності і справедливості» і дійсністю.
    Та говоримо про сьогодення. При всій неосвіченості людей, врешті в цілому всім все ясно. І є люди, які за інерцією сповідують соціалістичні ідеї, а є, і немало, — в силу колишніх посад в колишньому режимі, хлібних, ситних. З останніми все зрозуміло, не зрозуміло з першими. Я і сам замолоду вірив в ідеї соціалізму, притому щиро, був комсомольцем, членом партії— без останнього просто неможливо було працювати за своєю спеціальністю журналіста або не вистачало рішучості плюнути на цю роботу. Але ще років 40 тому, в 70-і. мені, молодому журналісту, знайомий письменник, член державної комісії по встановленню обставин загибелі Щорса, дав почитати матеріали цієї комісії, які, звичайно, не були широко розголошувані. Я був вражений. Виявляється, Щорс був убитий зовсім не в бою, в лоб, кулею з петлюрівського кулемета, як нам торочили десятиліттями, а підло, в потилицю, з револьвера. Потім стали відомі й інші обставини, мотиви вбивства комдива. Але вже сама брехня про вбивство стала для мене однією з численних крапель (не першою і не останньою) усвідомлення того, наскільки все в тодішньому комуно-радянському суспільстві побудоване на брехні.
   Щодо просвітництва. Абсолютно вірно, треба розповідати людям. Сподіваюсь, молоді люди, які демонтують ці пам’ятники, зроблять просту річ: встановлять на початку Алеї простий щит, на який наклеять всім доступні біографічні довідки про цих персонажів: народився, хрестився, займав такі-то посади, воював, убивав, був убитий. І все, цього досить. Щоправда, як сказав мені днями один історик, для тих, то хоче щось зрозуміти, інформації давно достатньо, а для тих хто не хоче, нічого не треба, так їм зручніше. До слова. Ще в травні минулого 2014 року, до війни на Донбасі, я опублікував у своїй газеті «Світ-інфо» велику статтю про цю Алею і її персонажів, де все сказано було вже заголовком: «Алея Героїв?Жертв? Катів?» Так що для нашої міської і обласної влади, яка нарешті заворушилася, було достатньо часу, щоб зайнятися цим питанням. Особливо після знесення Леніна, а восени — Фрунзе.
    Днямя я мав дискусію з поважним чоловіком, багатолітнім членом Народного Руху.. Він вважає, що нехай ті пам’ятники стоять. Мотивація: ті люди боролися проти самодержавства. за краще майбутнє людства. Я запропонував просто об`єктивно оцінити історичну роль цих людей? Які їх діяння? Відповідь проста. В соціальному плані — вони встановлювали так звану «владу народу». В національному —вливали Україну до складу СРСР —я умисне не вживаю такого виразу, як сприяли окупації України Радянською Росією. Вливали. Тепер залишилося оцінити ці явища, ці цілі. Перше, в соціальному плані: якщо вважати, що «влада народу» у формі того, що коїлося в СРСР протягом70-ти років, — благо, тоді об`активно дії цих персонажів позитивні. Друге, в національному, державницькому плані.: якщо вважати, що ліквідація Української народної республіки і «влиття» України в СРСР, з усіма подальшими, нам тепер відомими, наслідками цього, — все це стало благом для нашого народу, тоді теж діяння цих персонажів слід визнати позитивними.
    Тобто, їх діяння вже неможливо «переписати», що ними роблено, те роблено. Але позаду десятиліття, які реально оцінили ці їх діяння і той режим, який існував. Обирайте, яку оцінку даєте тому, що відбулося в реальності, а не тому, що «планувалося, мріялося, бажалося». Якою буде Ваша оцінка, таким буде і ставлення до питання цих пам’ятників. Як бачите, все врешті просто.

Чернігівка | 2015-02-13 11:40

Багато в чому погоджуюсь з автором. Але... можливо, аби вкотре "не нарубати дров" потрібно робити все законно, продумано, толерантно. Ви ж самі пишете, що все від необізнаності. Так може спочатку необхідно "просвітити" наших таких необізнаних громадян, а потім спитати їхньої думки? А так - це шлях в нікуди. І ще - серед тих, кого ви зневажливо називаєте комуняками багато чесних порядних людей, які свято вірили, врешті життя віддавали за нас з вами. Подумайте, перш ніж писати категоричні речі і "почуйте" нарешті інших, а не тільки себе.

вольдемар | 2015-02-13 08:41

да а сколько денежки украдут чинуши . ленину снесли памятник крик стоял поставим тут новый памятник . где он как всегда народ кинули через....

народний депутат | 2015-02-12 23:05

***\\\ бан за матюки

Небайдужий | 2015-02-12 18:26

Повнicтю пiотримую автора

Ольга Романюк | 2015-02-12 18:17

Не розумію, чому молоді патріоти зазвичай у масках? Якщо переконані у правильності дій і намірів, чому ховатися? Історія та Україна має знати героїв .

Serhiy_ | 2015-02-12 16:29

Щодо знесення пам'ятників Сталіну, то їх зносила сама місцева влада, виконуючи відповідні розпорядження вищого керівництва. Тому ніхто і не писнув. Стосовно ж Леніна, Фрунзе, Алеї Героїв та ін., то хоча відповідні розпорядження по демонтуванню цих пам'ятників давно є, але їх ніхто не виконував. Якби місцева влада це зробила, то не було б і гвалту.


































































































































закрити

Додати коментар:

Фотоновини

  Міс-Латвія приїздила в Чернігів. ФОТО

SVOBODA.FM