Останнє оновлення: 10:26 вівторок, 26 листопада
Телебачення / Газова війна
Ви знаходитесь: Політика / Україна / Українське телебачення і новітній газОват
Українське телебачення і новітній газОват

Українське телебачення і новітній газОват

Газова баталія може розглядатися як складова війни, яку ведуть проти України кремлівсько-газпромівські чекісти. У тому числі і в інформаційному просторі.

Володимир Ульянов-Ленін дуже любив повторювати одну фразу Наполеона, яка в його перекладі звучала так: треба спершу встряти у серйозний бій, а там уже буде видно.

Чи й справді несамовитий корсиканець говорив колись саме так, чи це вже тонкощі ленінського перекладу (бо надто вже скидається ця настанова на славнозвісне російське «авось», а не на керівний припис кадрового артилерійського офіцера), – але не тільки вітчизняний політикум, а й українське телебачення донині живуть за цим принципом. Головно ж за його другою частиною – «...а там уже буде видно».

Побачили, та недогледіли?

У серйозний бій Україна, поза сумнівом, устряла. У бій із «Газпромом», отже, з усією чекістсько-бюрократичною кремлівською імперією. Тут не місце для оцінювання розважливості і професійності політиків, які щиро керуються наполеонівсько-ленінською настановою.

Мова про інше: про те, в якій стадії готовності до максимально повного висвітлення подій виявилося вітчизняне телебачення, як воно подавало аудиторії вістки з поля газової битви.

А от так і подавало, майже без винятків: що бачу, про те і співаю. «Газпром» заявив, «Нафтогаз» відповів, Путін-Тимошенко-Ющенко-Медвєдєв, Київ-Москва-Стокгольм-Брюссель, «РосУкрЕнерго», 210, 250, 418, хінді-русі бхай-бхай, а хохли й москалі – зовсім навпаки.

Ясна річ, викликати із заслужених коротких канікул журналістський корпус, щоби видати більш якісний і змістовний продукт було б жорстоко. Але мусять же бути у телевізійників бодай мінімальні професіоналізм (куди входить уміння передбачати сценарії розвитку подій) та шкурний інтерес (бо при ціні 418 доларів за тис.куб. перспективи більшості телеканалів стають примарними...).

Бажано було б мати й серйозніше розуміння подій, але вже цього досить, щоб давати аудиторії ширшу інформацію, без якої зміст чинної навкологазової ситуації залишається непроясненим.

Чого ж бракувало в повідомленнях наших телеканалів для досягнення такої – бодай відносної – ясності?

Декілька сюжетів та "бекґраундів"

Десь на початку листопаду голова правління «Газпрому» Олексій Міллер (той самий, який частує нас газом за «ринковою ціною» в 418 доларів) заявив, що з нового року ціни на газ для європейських споживачів знизяться приблизно вдвічі і становитимуть 270-300 доларів за тисячу кубометрів (це середньорічні ціни, що дуже важливо у нашому випадку).

Має бути й синхрон цієї заяви Міллера. Так, як і його заяви, зробленої посеред літа, коли ціни на нафту на Нью-Йоркській товарній біржі сягнули космічної висоти в 150 доларів за барель – мовляв, зараз ціна газу для Європи перевищуватиме 500 доларів за 1000 м3, а якщо ціни на нафту перевищать 250 доларів, то ціни на газ зростуть понад 1000 доларів.

З цього навіть школяр зробить висновок, що 418 доларів за 1000 м3 може бути «ринковою» ціною на газ для України у січні, а у березні ця ціна вже становитиме 200 доларів. Бо часовий лаг при розрахунках ціни становить тут півроку, тобто береться до уваги ціна на нафту півроку тому, якщо дещо спростити формулу «газового ринку».

Отож і виходить, що 250 доларів за 1000 м3 – зовсім не пільгова ціна, якщо врахувати істотно коротшу відстань транспортування газу до України у порівнянні навіть із Польщею чи Чехією.

Як для себе!

А ще варто постійно нагадувати: «Газпром» має намір упродовж поточного року збільшити ціни на газ для власне російського споживача на 25% (на 5% підняли з Нового року, далі буде) у 2010 році – на 30% і в 2011-му – на 40% (щоразу у відношенні до попереднього року).

Тож 2012 року щасливі росіяни матимуть рівність внутрішніх і зовнішніх цін на газ (ця інформація мала би подаватися спеціально для тих, хто розповідає: треба дружити з Росією чи навіть увійти до її складу, щоби завжди мати дешевий газ...).

По-братськи

Ну, а те, що Білорусь сьогодні справді має нижчі, ніж Україна, ціни на газ – про це також треба говорити, так само як і про ціну такої ціни: контроль з боку «Газпрому» за «Белтрансгазом» й обіцяне державне визнання незалежності Південної Осетії та Абхазії.

Проте знов-таки: час дешевих вуглеводнів (синхрон Путіна чи Медвєдєва!) справді закінчився. І для Білорусі це також невдовзі стане фактом.

(Втім, Олександр Лукашенко ще 2007-го року чітко заявив про "бабки" Газпрому - прим.)

 

Газовий мишка

А як обійти згадку про «швейцарську» компанію «РосУкрЕнерго» і про те, що чомусь дивовижним чином Швейцарія у газовому конфлікті не задіяна?

Чи, може, (синхрон!) вся справа у недавній констатації Путіна: «РосУкрЕнерго» – це дочірня структура «Газпрому»? І тут буде доречно нагадати, що «Газпром» – це державна російська компанія.

А також, що обраний минулого року президент Медвєдєв має прямий стосунок до цієї структури: 2000-2001 роки – голова ради директорів «Газпрому», 2001 рік – заступник голови ради директорів «Газпрому», з червня 2002-го до травня 2008 року – голова ради директорів «Газпрому». І це паралельно з виконанням обов’язків керівника адміністрації президента Росії (2003-2005) та першого заступника голови уряду Росії (2005-2008).

І що, зрештою, люди Володимира Путіна сидять на всіх керівних посадах цієї енергетичної монополії, так, що не розбереш, де тут Кремль, де Луб’янка, а де – газова «комерція».

«Комерція» і «ринкова ціна»

Взагалі-то ринок передбачає конкуренцію товаровиробників і постачальників, диверсифікацію джерел надходження товарів.

Ці принципи намагається закріпити Європейська енергетична хартія, у порушенні якої Росія гучно звинувачує Україну. Не буду коментувати це (є порушення чи ні, мають встановити фахівці).

Проте варто не забувати – і доносити до аудиторії – що Російська Федерація взагалі не ратифікувала цю хартію. Вона їй, бачте, не сподобалася чимось.

Може, тим, що не дає монопольно встановлювати «ринкові» ціни на газ і транзит?

У нас акція! Для вас ціни заморожено!

Володимир Путін (синхрон!) посилається на угоду з Україною про те, що ціна на транзит російського газу до Європи буде залишатися незмінною – 1,7 долара за 1000 м3 на 100 км. Згідно із українсько-російською угодою, підписаною у квітні 2007 року.

Якраз за часів другого прем’єрства Віктора Януковича, якщо хтось забув. Тобто ціна газу зростатиме, а качати будемо за безцінь завдяки самі-знаєте-кому. До речі, тому самому політикові, що публічно визнав ту суму газового боргу, називану російською стороною і яку категорично заперечує офіційна українська сторона. Має ж бути синхрон цієї вікопомної заяви «борця за національні інтереси»?

Далі буде

І це далеко не все, що мало б лягти в інформаційний ряд телебачення.

Одне слово, багато цікавого могло би показати багатомільйонній аудиторії українське телебачення, якби працювало професійно.

При цьому можна погоджуватися чи не погоджуватися з оцінкою, яку дав в інтерв’ю «Радіо Свобода» директор Центру відносин США – Україна професор Нью-Йоркського університету Володимир Зарицький, але враховувати її та доносити до телеглядача, як на мене, варто:

«Українці мають зрозуміти, що вони перебувають посеред великої війни. Проти України, як і Грузії, ведеться війна. Лише потрібно розуміти ширше саме поняття цієї війни. Мова йде про інформаційну, економічну війну Росії проти України. Божевільна війна йде проти України і може бути ще гірша ситуація. На жаль, для української влади, політиків важливо втриматися на місцях, нині партійні інтереси перемагають національні. Українська влада і політики, увесь український народ мають зрозуміти, що зовнішня політика має бути одна. Кожен український політик має знати і розуміти, що Росія втручається у зовнішню політику України. Зрозуміти розумом. Тут не йдеться про відносини з російським народом, а мова йде про диктатуру, яка ведеться в Росії».

Власне, газова баталія може розглядатися як складова цієї війни, яку ведуть (в тому числі і в інформаційному просторі) кремлівсько-газпромівські чекісти.

Але навіть у разі, якщо професор Зарицький передає куті меду, і політикам, і телевізійникам України варто було б керуватися іншою максимою, яка вже точно належить Наполеонові Бонапарту і яка з якихось причин залишилася невідомою Ульянову-Леніну: «Мистецтво війни – це наука, в якій нічого не вдається, окрім того, що ретельно обраховано і старанно продумано».

Сергій ГРАБОВСЬКИЙ, кандидат філософських наук,
член Асоціації українських письменників

Коментарі (15)

Сергій Соломаха | 2009-01-10 11:53

Чому не розглядаються всі версії "газавату" ?
Панове, чому всі тупо відкинули варіант, що Путін не має сьогодні потрібної кількості газу для забезпечення постачальників в ЄС(аргументів і фактів досить від морозів до зменшення дебету у скважинах) і просто морочить голову Європі і підставляє Україну.
А дехто в Україні просто підігрує в цьому Пуніну. Безумовно не задарма.

Квант | 2009-01-09 22:38

Ghost
СергійТобто, по-вашому, слід підписувати все що підсунуть, аби тільки в строк? Чи як цю думку розуміти?
Сергій = |Тобто, по-вашому, слід підписувати все що підсунуть, аби тільки в строк? Чи як цю думку розуміти?=
  А кто мешал украинскому правительству, дипломатам. юристам и еже с ними в течении всего прошлого года заниматься этим вопросом? Или как всегда зима пришла неожиданно, Новый год нагрянул внезапно, а мы забыли, что у нас контракт не подписан. Кстати, Сергей, подписание контракта - дело обоюдное. А если по-Вашему "підписувати все, що підсунуть", то так может сделать либо слепец (ну не видит он что ему подсовывают, или глупец - не понимает, что творит). А если наше правительство и президент такое умное-разумное, американцами ученое-переученое, то почему не подсунули кремлевским чекистам-бюрократам свой контракт, или те тоже не согласны подписывать все, что им подсовывают. Тогда вопрос - или в школе плохо учились - не умеют контракт грамотно (не говоря уже о хитро) составить, или подсунуть забывают. А уж если нас уже не первый год в "дурні шиють" значит ведемся. Приведенные в статье "сюжеты" - действительно, больше, чем на уровень школьника (7-ой класс 2-я четверть) не тянут. А что по-Вашему поможет или заставит нашу правящую элиту думать головой, а не тем, откуда иногда непроизвольно газы вырываются (Ха, а не эти ли газы имелись ввиду, когда президент заявлял, что у нас достаточно своего газа в газосховищах?) А насчет ярма (это Боюре), то умный не даст на себя его надеть, а дурак сам наденет, а когда снять решит, то сам себе и шею свернет.

Олександр | 2009-01-09 20:38

Сергій Соломаха
Та скоріше вже, а то хлопці вже зачекалися і заклякли. От і бульбаші вже догралися.Да і 5 колона разом з 6 колоною щось розпереживалася, мабуть буде маленький піст..
5 кутів

Сергій Соломаха | 2009-01-09 11:25

Наступний етап газавату, мабуть, вже "примус України до транспортування газу в ЄС", тобто захоплення газотранспортної системи України путінськими спецназівцями під прикриттям спостерігачів від ЄС(точніше друзяків Путіна з Німеччини) ???
Якщо "примус до миру" Путіну вдався в Грузії, то чому б той же сценарій не застосувати проти України та ще за підтримки "5-ї колони".

Сергій | 2009-01-08 19:03

Ghost
Тобто, по-вашому, слід підписувати все що підсунуть, аби тільки в строк? Чи як цю думку розуміти?

Ghost | 2009-01-08 13:43

Сейчас можно много спорить о том, кто больше не прав и кто какие цели преследует. Но одно только надо признать честно: руководство нашей страны виновато хотя бы уже в том, что по состоянию на 1.01.2009 не подписало контракт на поставку газа. ТОЧКА! Все остальное - это разговоры "для электората".
Интересно, много вы назовете украинских предприятий, которые отгружают товар заказчику (да еще и имеющему задолженность по оплате) без подписанного договора? То чего же тогда за подобное же бочку катить на Россию? Хотите в Европу - пожалуйста, но тогда и бизнес надо вести по-европейски!

Яйця | 2009-01-08 09:00

М.Боюра
Sirko
Лютість з якою Sirko "любить" ніби неньку Україну не знає меж.
Тож поради і аргументи такого "любитєля" не варті скарлупи від яєць.
Якщо Sirko не має чим зайнятися - хай лиже свою скарлупу. Хоч якась корусть для хазяйства.

Sirko | 2009-01-07 20:40

М.Боюра
=То може прийшов час перетерпіти всі негаразди та скинути з шиї москальське ярмо, а їх лакуза Sirko хай поплачеться?=
  Есть всегда два пути: умный и глупый. Умный путь в том, что Украина ещё в 2006 году выиграла тендер в Египте на разработку газа. И если хватит ума не брать в долю бритиши петролеумы (т.е: Arabian (Саудовская Аравия), Apache (США), Santos (Австралия), Sipetrol (Чили), ВР и пр.) то можно довести это дело до ума и стать владельцем 19 процентов египетского газа. Тогда можно любое ярмо, включая и вашингтонское, скидывать. А если поступать по-глупому - то нужно перекрыть клапана российскому газу в Европу (что фактически Ющ и сделал). Резульат этой глупости уже очевиден: Польша (наш "лепший кореш") уже получает дополнительные бабки за увеличения потока через её (и белорусскую) трубу. Следующий результат - диверсификация. Но какая? Европа уже сейчас заявила о ненадёжности Украины и о необходимости ускорить работы по северной и южной российским трубам. От этого выиграют Германия и Турция. Остальной Европе по барабану через какие трубы получать газ. Руссо-Туркмения ничего не проиграет потому что газ будет идти ихний. Но Украина потеряет статус транзитной державы. Потеряет бабки. И по Египту придётся брать в долю бритиши петролеумы. Такая вот цена нашему "ура-патриотизму: "перетерпіти всі негаразди та скинути". Вы думаете почему Польша объявила о поддержке Украины в этом газовом конфликте? Братская дружба? Как бы не так! Пшеки надеются присосаться к северной трубе (бо Балтийскому морю) и построить слвместно с Батькой Лукашенко и Путиным ещё пару трубок через Беларусь и Польшу. Именно поэтому умные поляки и поддерживают самые идиотские действия Украины. Догадайтесь с двух-трёх раз: какое государство будет транзитным всего через 3-5 лет? Наши "князья" и "гетьманы" вместо того, чтобы пахать на будущее Украины учат нас вечному сбрасыванию ими же придуманного ярма. Плохому танцору всегда ярмо мешает.

Sirko | 2009-01-07 19:37

Sirko
Oper
ВР - Бритиш Петролеум - они кстати построили трубу Азербайждану через Грузию и Турцию к турецкому порту - результат "альтернативы" - 50 процентов нефти идущей по этой трубе принадлежит теперь ВР - вот в чём опасность подобных "альтернатив" или диверсификаций

М.Боюра | 2009-01-07 17:52

  "Истину глаголю: газ от Европы отключил не Газпром, а Ющ по приказу «альтернативщиков»" - Sirko. Бідненька Росія, вже зовсім перекрила газ до України, а вона не стає на коліна, бо якщо раніше щорічно в дошкульні морози перекривала газ, а в напружені місяці сільгоспробіт перекривала нафту,- тоді українці падали на коліна і виконували всі забаганки "старшого брата", а тепер!? То може прийшов час перетерпіти всі негаразди та скинути з шиї москальське ярмо, а їх лакуза Sirko хай поплачеться?

Олександр | 2009-01-07 14:51

Як не дивно, але хочеться підтримати Сірка який вже путається в своїх тезисах. Як припиниться зязок з директивами, то стане писати вже зовсім ТАК.

Oper | 2009-01-07 13:51

Sirko
От же "глагол" ви наш! Куди ж ми без ваших-то порад!
Альтернатива є альтернатива. З названого у першому пункті є лиш гідро, яке цим гідро знищило великі землі. І нічого у напрямку альтернатив не робиться. Атомні - не альтернатива, а страшна реальність, на жаль.
А весь цей глаголізм про якесь ВР (до речі, що це таке) - гола пропаганда. І це не альтернатива, а диверсифікація, яка потрібна просто за визначенням.
Щодо туркменського газу там вище сказано про транзит і про ту саму хартію, яку Росія так не бажає визнавати.

Sirko | 2009-01-07 12:35

Йо! Ну и смешной же какой афтарр этой статьи! Объясняю: есть как минимум три вида «альтернативной энергетики» (называю всё упрощенно, чтоб не занимать много места: 1- ветро-солнце-атом-гидро (хорошо); 2- био (спорно, особенно если занимать посевные площади); 3- «Бритиш Петролеум» (я так называю не сам ВР, а условно несколько английских и американских фирм. Автор искренне хочет ссадить Украину с российско-туркменского газа и посадить на «Бритиш-петролеумский». И не более того. Вот и вся «альтернатива». А смысл? А смыслу нет никакого, потому что платить придётся всё равно по мировым ценам. Или ВР будет поставлять нам газ на халяву? Вот один из «альтернативных» проектов: Украина будет получать сжиженный газ из Египта на специальных кораблях. В районе Очакова и Феодосии будут построены терминалы для приёма газа. Чьи будут корабли? Кто построит терминалы? Кто построит дополнительные трубы? Кому это всё будет принадлежать? А всё ему же – Бритиш Петролеуму! Так хочется парню превратиться в транзитёра газа для Украины! А вот ещё «альтернативка» - протянуть трубу в Украину и на Балканы из Ирака. Чья будет труба? Его же – ВР! Они выперли из Ирака нефтегазовые фирмы Франции и России, за то, что они не поддержали англосакскую агрессию против Ирака, и поставили там свои фирмы. Теперь они взывают нас к «альтернативам», и взывают очень грубо – путём провоцирования газовой войны с Россией. Однако же удержимся от упоминания о ЦРУ, чтоб не походить на русофобского автора. Дело не в России и не в Америке. Все народы борются за бабки. И не более того. И Украина должна бороться за бабки, а не выискивать московских чекистов. А не пробовал ли уважаемый автор съездить просто в Туркмению? Узнать, почему они нам газ не продают напрямую, и почём будут продавать, если мы дадим им хлеба и железа? Вывод по статье: обычная статья, направленная на разжигания ненависти к России. К газовым делам статья отношения не имеет. Разве что к делам ВР… И два слова о логике. С точки зрения логики Кучме было не выгодно убивать журналиста. Это было выгодно сделать его противникам. С точки зрения логики России не выгодно оставлять Европу без газа – Европа уйдет к «альтернативщикам». Истину глаголю: газ от Европы отключил не Газпром, а Ющ по приказу «альтернативщиков».

Разом з вищесказаним | 2009-01-07 00:13

ЄС у 2009 планує збільшити частку альтернативної енергетики до 35%. Серед інших до альтернативної енергетики відноситься і видобування метану з біовідходів. Україні вкрай важливо і собі взятись за альтернативну енергетику!

Oлександр | 2009-01-06 19:41

Майдан відкрив Україну для світу, а газават змусить поважати Україну і цінити її.
5 кутів
закрити

Додати коментар:


Фотоновини

  20 років тому у Чернігові застосували сльозогінний газ

SVOBODA.FM